نوشته شده توسط : حسين


از جمع من تا ضرب تو

 

                                 راهی به جز تفریق نیست


  دلخوش به مجذورم نکن


                                    اینجا مگر تقسیم نیست


  به رادیکال عشق بیا


                                            تا بشکند توان من


  چیزی نچرخد بهتر است


                                     سینوس من ، آلفای تو


 " وای دو " اگر عاشق شود


                         بی پرده " ایکس دو " می شود


  چیزی شبیه معجزه


                                       با جذر ممکن می شود


  گر ایکس داری در سوال


                                     جایی برای ترس نیست


  در انتهای مسئله


 

                        دیگر مجال بحث نیست



:: موضوعات مرتبط: شعر ریاضي2 , ,
:: برچسب‌ها: از جمع من تا ضرب تو , شعر رياضي , ,
:: بازدید از این مطلب : 1571
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 اسفند 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين



:: موضوعات مرتبط: شما هم يادتونه؟ , ,
:: برچسب‌ها: يادش بخير , شما هم يادتونه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1531
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 اسفند 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين



:: موضوعات مرتبط: ساعت ديواري از نوع رياضي! , ,
:: برچسب‌ها: ساعت رياضي , ,
:: بازدید از این مطلب : 1953
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 اسفند 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين

 

دانلود جزوه درس آمار و مدل سازي دوم دبيرستان رشته رياضي،

كه البته بچه هاي رشته تجربي اين درس رو سال سوم دارن.

 


جون داداااااااااش نظر يادتون نـــــــــــره ها !!!



:: موضوعات مرتبط: دانلود جزوه درس آمار و مدل سازي دوم دبيرستان , ,
:: برچسب‌ها: دانلود جزوه درس آمار ومدل سازي سال دوم دبيرستان رشته رياضي , دانلود جزوه آمار ومدل سازي , درس آمار و مدل سازي دبيرستان , دانلود درس آمار و مدل سازي , دانلود جزوه آمار و مدل سازي دوم رياضي , ,
:: بازدید از این مطلب : 10436
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 اسفند 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين
آيا مي دانيد عدد بسيار اول به چه عددي مي گويند؟

من هم برايم بسيار جالب بود و دوست داشتم شما هم بدونيد.

عدد 373 همان عدد مورد نظر است . از هر طرف به آن نگاه كني عدد اول است. اگر يك رقم يك رقم در نظر بگيريم ،هر رقمي يك عدد اول است. و همينطور اگر دو رقم د و رقم در نظر بگيريم باز هم اعداد اول داريم. و خود عدد هم كه سه رقمي است نيز عددي اول است. پس به اين عدد ، عدد بسيار اول مي گوئيم .

جالب بود نه؟؟؟؟؟

 



:: موضوعات مرتبط: عدد بسيار اول! , ,
:: برچسب‌ها: عدد بسيار اول , عدد اول , اول , عدد , ,
:: بازدید از این مطلب : 1463
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين

در یک پژوهش جدید دانشمند‌ان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز

 انسان‌ها ببینند.

در مطالعات قبلی پژوهشگران سلول‌های مغزی را در میمون‌ها شناسایی

 کرده اند که با شماره‌ها ارتباط دارند.

هر چند دانشمند‌ان مناطقی از مغز را در ارتباط با فعالیت‌های عددی در انسان

شناسایی کرده‌اند، اما تاکنون ثابت شده بود که الگوهای فعالیت مغزی مرتبط

با اعداد خاص، پیچیده و مبهم هستند.

دانشمند‌ان در این تحقیق روی 10 داوطلب مطالعه کرده و اعداد یا نقطه‌ها

را روی یک صفحه نمایش در حالی مشاهده می‌کردند که بخشی از قشر مخ

 این افراد در حال اسکن بود. این منطقه از قشر مخ با اعداد در ارتباط است.

دانشمند‌ان دریافتند وقتی تعداد نقطه‌ها کم باشد، الگوی فعالیت مغز به تدریج

و با روندی طبیعی تغییر می‌کند که قابل تشخیص است، اما وقتی نوبت اعداد می‌شود،

این تغییر تدریجی دیگر قابل تشخیص نیست و کار مغز بسیار پیچیده و مبهم می‌شود.

به این ترتیب معلوم شد، روش‌های فعلی به اندازه کافی برای تشخیص این پیشرفت

مغزی، حساس و کارآمد نیستند و کدگذاری‌های مغزی بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر

از تصور دانشمند‌ان است.

محققان با این مشاهدات نقطه‌یی و رقمی خاطر نشان کردند:

ما فقط ارزیابی ابتدایی‌ترین اصول سازنده ریاضی را آغاز کرده‌ایم و هنوز هیچ

ایده آشکاری از چگونگی تعامل این اعداد و ارقام در مغز انسان و ترکیب آنها

با عملیات‌ ریاضی ذهنی انسان نداریم.



:: موضوعات مرتبط: اعداد در مغز هم دیده شدند! , ,
:: برچسب‌ها: اعداد در مغز , اعداد در مغز انسان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1347
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 اسفند 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين

 

 

سلامتی استادی که سرجلسه امتحان دید برگم سفیده،اومد درگوشم گفت نگران چی هستی؟اسمتو بنویس بقیش بامن!

 



:: برچسب‌ها: به سلامتي , , ,
:: بازدید از این مطلب : 1179
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 اسفند 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين

آيا عدد زیر را می توانید بخوانید؟

135768900356789336245234765890126783000


مطمئنا خواندن عدد بزرگی مثل عدد فوق خیلی سخت و دشوار است. در این پست روش خواندن اعداد بزرگ را توضیح می دهم. برای این منظور باید نامگذاری های زیر را یاد بگیرید:

هزار  (thousand ) = 103

میلیون (  million) = 106

 

ادامه مطلب رو ببينيد!



:: موضوعات مرتبط: خواندن اعداد بسیار بزرگ!!!! , ,
:: برچسب‌ها: خواندن اعداد , خواندن اعداد 99 رقمي , خواندن اعداد بزرگ , خواندن , ,
:: بازدید از این مطلب : 3070
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 اسفند 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين


آیا می دانسته اید که این وب در Google رتبه اول را دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


کافی است که به سایت Googleبروید و عبارت {{ شگفتی های ریاضی}} را جست وجو کنید.

همچنین می توانید روی {{ شگفتی های ریاضی}}  کلیک کنید!

این وب،اولین وب در Google است!!



:: بازدید از این مطلب : 1378
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين



   سلام به همگي!

اينم آدرس وبلاگ ديگم كه دو سه روزه درستش كردم.حتما سر بزنيد!

 

Hijab-Noor.Lxb.Ir



:: برچسب‌ها: حجاب و عفاف , درر , با عفاف , چادري ,
:: بازدید از این مطلب : 1217
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين

 

سلامتی اون استادی که وقتی دید برگه ام سفیده اومد پیشم و اندازه 10 نمره بهم گفت.
بعد امتحانم که رفتم واسه تشکر اصلا به روی خودش نیاورد و نگذاشت شرمنده اش بشم!



:: بازدید از این مطلب : 1359
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين

 

سال ها پیش در یکی از کلاس های ریاضیات مدارس آلمان، آموزگار برای اینکه مدتی بچه ها را سرگرم کند و به کارش برسد؛ از آنها خواست تا مجموع اعداد از یک تا صد را حساب کنند. پس از چند دقیقه یکی از شاگردان کلاس گفت: مجموع این اعداد را پیدا کرده و حاصل عدد ۵۰۵۰ می شود. با شنیدن این عدد معلم با حیرت فراوان او را به پای تخته برد تا روش محاسبه خود را توضیح دهد. به نظر شما این شاگرد باهوش که بعدها یکی از بزرگ ترین و معروف ترین ریاضیدانان دنیا شد. 
چه روشی را به کار بست؟ او اعداد یک تا صد را به ردیف پشت سرهم نوشت، سپس بار دیگر همین اعداد را بالعکس، این بار از صدتا یک، درست در ردیف زیرین اعداد قبلی نوشت. طوری که هر عدد زیر عدد ردیف بالاتر قرار گرفت.وی مشاهده کرد که مجموع هر کدام از ستون های به وجود آمده ۱۰۱ است. سپس نتیجه گرفت که صد تا عدد ۱۰۱ داریم که حاصل مجموع آنها می شود ۱۰۱۰۰=۱۰۱*۱۰۰. پس از آن تنها کافی بود که این مجموع به دست آمده نصف شود یعنی:

10100/2=5050

شاید «شارل فردریک گاوس» شاگرد با ذکاوت کلاس که این روش جالب را به کاربرد، آن هنگام نمی دانست، روش بسیار کارا و مفیدی را برای جمع بستن رشته ای از اعداد ارائه داده است که تا سالیان سال مورد استفاده ریاضیدانان خواهد بود.اکثر مفاهیم ریاضی به قدری با زندگی روزمره ما گره خورده است که تمام مردم بدون آگاهی داشتن و واقف بودن به آن، از کنارش می گذرند و تنها کاربر خوبی هستند و بس! 
حتماً تا به حال با این عبارات در رادیو، تلویزیون یا موارد مختلف دیگر برخورد کرده اید: «وزارت آب و یا وزارت نیرو اعلام کرده است که میزان پرداختی قبض ها به صورت تصاعدی بالا می رود و از مصرف کنندگان تقاضا نمود که نهایت صرفه جویی را درمصرف آن داشته باشند.» حتماً در بیشتر موارد نیز از اینکه هزینه مصرف آب یا برق شما بسیار گران شده است گله مند و شاکی بوده اید و بسیار تعجب کرده و یا شاید هم فکر کرد ه اید که اشتباهی رخ داده است! 
اما در واقع این چنین نبوده است. بلکه این وزارتخانه ها و جاهای دیگر از این قبیل با به کار بردن یک مفهوم ساده ریاضی که از روابط جالب بین اعداد نشات می گیرد، تلاش نموده اند با این روش اندکی از مصرف سرانه انرژی های مفید در کشور بکاهند. بسیاری از رشته های اعداد در ریاضیات از قاعده و قانون خاصی پیروی می کنند. بدین صورت که مثلاً هر عدد نسبت به عدد قبلی خود به اندازه ثابتی کاهش یا افزایش می یابد، به این رشته از اعداد تصاعد «عددی» (حسابی) گویند. 
برای مثال در رشته اعداد ۱، ۴، ۷، ۱۰، ۱۳ و … هر عدد نسبت به عدد قبلی خود سه واحد بیشتر است. حال رشته ای از اعداد را در نظر بگیرید که در آن هر عدد نسبت به عدد ماقبل خود به اندازه توان هایی از یک عدد ثابت افزایش یا کاهش یافته باشد. به این رشته از اعداد تصاعد «هندسی» گویند. 
برای مثال رشته اعداد ۱، ۲، ۴، ۸، ۱۶ و… را در نظر بگیرید. اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید که هر عدد نسبت به عدد قبلی خود، دو برابر شده است. به عبارت دیگر در این رشته از اعداد با توان هایی از عدد ۲ و یا اعداد دیگر مواجه هستیم. 

اگر کمی حوصله کنید و با ما همراه باشید مثال ها و داستان های جالبی از خاصیت شگفت آور این رشته از اعداد خواهید خواند که حتماً متعجب می شوید. 
در گذشته های دور، یکی از پادشاهان هندوستان به ازای یاد دادن سرگرمی خوبی به او، جایزه بزرگی تعیین کرد. می دانید که هندی ها در ابداع و اختراع روابط شگفت انگیز بین اعداد بسیار توانا هستند و تاریخچه بلندی در این زمینه دارند. روزی یکی از همین دانشمندان متبحر کار با اعداد، نزد پادشاه رفت و بازی شطرنج را به او آموخت. کسی چه می داند، شاید بازی شطرنج از همان زمان اختراع شده باشد.این مرد زیرک به ازای سرگرمی خوبی که به پادشاه آموخته بود از وی خواست تا به ازای ۶۴ خانه شطرنج به او گندم دهد. بدین ترتیب که از یک دانه گندم برای خانه اول آغاز کند و به هر خانه شطرنج که رسید تعداد دانه های گندم را نسبت به خانه قبل دو برابر افزایش دهد. 
مثلاً برای روز چهارم پادشاه می بایست تعداد ۱۶=4^2 دانه گندم به مرد فاضل بدهد. مرد خردمند شرط کرد که در صورت عدم توانایی پرداخت این گندم ها از سوی پادشاه می باید تاج و تخت هندوستان را برای همیشه ترک کند. پادشاه نیز با کمال میل پذیرفت و در دل به بی خردی آن ناشناس خندید. مسلماً در روزهای اول مشکلی وجود نداشت. اما مشکل اصلی از آنجا شروع می شد که این اعداد به صورت شگفت آوری بزرگ می شدند. در روز دهم تعداد ۱۰۲۴=10^2 دانه گندم باید پرداخت می شد که تعداد زیادی نیست. اما روز بیستم تعداد قابل ملاحظه ای می شود یعنی ۵۷۶/۰۴۸/۱=20^2 دانه گندم. فکر می کنید وقتی که به روز آخر یعنی خانه شصت و چهارم برسید چه اتفاقی بیفتد. درست حدس زده اید پادشاه ما به ….=64^2 دانه گندم نیاز دارد که این تعداد گندم با تمام دانه های شن و ماسه موجود بر روی زمین برابری می کند! 
در روزهای آخر این شرط تازه پادشاه هند متوجه شد که چه کلاه بزرگی سرش رفته است اما چاره ای جز کناره گیری از تاج و تخت نبود!مثال های بسیاری از این دست موجود است که به قدرت شگرف اعداد و بیشتر از آن به قدرت تفکر انسان هایی که راه سود بردن از آن را بدانند اشاره می کند.



:: موضوعات مرتبط: نگاهی به کاربرد مفاهیم ساده ریاضی در زندگی روزمره , ,
:: برچسب‌ها: نگاهی به کاربرد مفاهیم ساده ریاضی در زندگی روزمره , كاربرد رياضي در زندگي , روزانه , ,
:: بازدید از این مطلب : 1933
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 13 بهمن 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : حسين
یکی از زیباترین استدلالهایی که ریاضی دانان یونان پس از شناخت رابطه فیثاغورث و آشنایی با مثلث قائم الزاویه ای که دو ضلع مجاور به وتر آن بطول 1 بود انجام داده اند آن است که "رادیکال دو" (2√) یا همان ریشه دوم عدد 2 نمی تواند یک عدد گویا باشد.

استدلال آنها بسیار ساده بود در نظر می گیریم که ریشه دوم عدد 2 بصورت یک کسر گویا (2√=
a/b) بیان شود. همچنین فرض می کنیم که a/b کسر ساده شده می باشد و صورت و مخرج مقسوم علیه مشترک ندارند. در آنصورت اگر طرفین معادله را در خود ضرب کنیم (یا به توان دو برسانیم) باید داشته باشیم : a2/b2=2

بنابراین خواهیم داشت که :
a2=2b2

رابطه اخیر نشان می دهد که
a2 یک عدد زوج می باشد، بسادگی می توان نتیجه گرفت که a نیز باید عدد زوج باشد (چرا؟) ، بنابراین اگر a را بصورت 2t نمایش دهیم خواهیم داشت : 4t2=2b2

اگر معادله بالا را ساده کنیم خواهیم داشت که :
b2=2t2

یعنی
b هم یک عدد زوج می باشد(چرا؟) ، بنابراین a و b هر دو مقسوم علیه مشترکی مساوی 2 دارند و این مخالف فرضی است که در ابتدا انجام دادیم. بنابراین نمی توان عدد رادیکال دو را بصورت یک کسر گویا نمایش داد


:: موضوعات مرتبط: چرا 2√ گویا نیست؟ , ,
:: برچسب‌ها: چرا 2√ گویا نیست؟ , 2√ , راديكال دو , عدد گويا , گويا , گنگ , ,
:: بازدید از این مطلب : 1452
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : جمعه 13 بهمن 1391 | نظرات ()